tmitw_r13_0011978

ראיון עם יבגני רומן, יוצר "האיש שבקיר" – סרט באורך מלא המורכב מ-12 סצנות בלבד

השבוע עלה לאקרנים סרטו של יבגני רומן "האיש שבקיר", שמבצע מהלך נדיר יחסית בקולנוע הישראלי: סרט באורך מלא המתרחש כולו במשך לילה אחד, בלוקיישן אחד ומורכב מ-12 סצנות בלבד, כשכל סצנה למעשה בנויה משוט רציף אחד.

עלילת הסרט עוקבת אחר שיר [תמר אלקן] המגלה באחר צהריים חורפי כי בן הזוג שלה לא חזר מטיול שגרתי עם כלבם, ללא כל הסבר הגיוני. במהלך השעות הבאות היא פוגשת כמה וכמה מקורבים, בניסיון להבין מה עלה בגורלו של בן הזוג.

הסרט כאמור מורכב מרצף של וואן שוטים ארוכים, חלקם מורכבים מבחינה טכנית. "דמות שנעלמת פתאום – זה רעיון שהסתובבתי איתו די הרבה זמן" מספר הבמאי והתסריטאי יבגני רומן, "אבל לא ממש הצלחתי לכתוב אותו לשביעות רצוני עד שבשלב כלשהו החלטתי להגביל את עצמי  – לצמצם את הסיפור לרמה מקסימלית, כלומר שהסרט לא יצא בכלל מהדירה הזאת וגם יתרחש במהלך לילה אחד. הרגשתי שוואן שוטים יכולים ליצור תחושת מתח ומצד שני ליצור תחושת קירבה בתור צופה לסיטואציה, תחושה שגם אני כצופה, כמו הגיבורה, כלוא בתוך הדירה הזאת בין הקירות. מרגע שקיבלתי את ההחלטות האלה, התסריט נכתב מהר מאוד. תוך שבועות ספורים היה דראפט ראשון – והוא לא רחוק מהדראפט שהפך לסרט בסופו של דבר. בסך הכל היו לתסריט רק שני דראפטים משמעותיים".

 

שלומי אברהם, תמר אלקן "האיש שבקיר"

 

בעוד שסרטו הראשון של רומן "איגור ומסע העגורים" הופק בתקציב גדול יחסית – כולל משקיעים מגרמניה ופולין, תקציב "האיש שבקיר" היה רק כעשירית ממנו [!] ונסתמך על תמיכה של "הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה" במסלול המיועד בכלל לדרמות טלוויזיה.

 

מה הייתה רמת ההכנה לצילומי הסרט? איך בפועל התנהלו הצילומים?

היו לנו בסך הכל שישה ימי צילום, כלומר בכל יום צילמנו שתי סצנות. הכל היה מאוד מדוייק ומתוכנן מראש. לא הייתה לשחקנים יכולת אילתור, היה ברור לכל אחד איפה הוא אמור להיות, כי אין מקום לשינויים במהלך שוט. לכל סצנה עשיתי בעצם רק חזרה אחת של ממש לפני הצילום. השקעתי הרבה זמן באודישנים, כי האמנתי שאם לא אבחר נכון את השחקנים, גם עשרים ימי חזרות לא יעזרו.

לגבי הטייקים, האסטרטגיה הייתה פשוטה: ברגע שראיתי שמשהו בטייק הולך לא לטעמי – הטייק הזה מיד הופסק ולא משנה אם עברה דקה אחת, או עברו שמונה דקות. הייתי מאוד נחוש ללכת עם ההחלטה הזאת, שגם אם הייתה בעיה אחת בשוט – לדוגמא, כלב שמסתכל ישירות למצלמה – עצרתי את הצילום. המקסימום היו 15 טייקים לשוט, אבל לא טייקים מלאים. המינימום היו 6 טייקים – כך היה בסצנה בה מגיעים לדירה שני שוטרים, סצנה שזרמה בטבעיות מההתחלה.

במהלך הסרט עצמו אין מוסיקה שמלווה את הסרט, למעט קאבר לשיר 'האיש שבקיר' שמנוגן על ידי הדמות הראשית במהלך סצנה. מדוע?

היה לי ברור שבשימוש של מוזיקה בסרט יהיה פן מלאכותי. היה ניסיון לבדוק את האופציה של המוזיקה בשלב העריכה והולחנה עבורו מוזיקה יפה – אבל בעיני עצם ההוספה של מוזיקה לא תרמה לסרט. הקאבר ל'האיש שבקיר' הוקלט כמה חודשים לפני הצילומים במיוחד בשביל הסרט. רציתי גרסה שמתאימה להיום וחשבתי על נועם ענבר, בגלל הקול המיוחד שלו והוא הביא איתו את ההרכב בו הוא חבר "GREEDYADAM"  להקלטת השיר. ממש שמחתי לשמוע את הגרסה הזאת כי ידעתי שהיא תתחבר לסרט.

 

 

זיו ברקוביץ ויבגני רומן בהכנות לקראת צילומי "האיש שבקיר"

 

ליהוק מפתיע בסרט הוא של גלעד כהנא, שאינו מרבה לשחק בסרטים. איך הגעת אליו?

נדמה לי שזיו ברקוביץ' שצילם את הסרט עבד בסרט של נטלי פורטמן, "סיפור על אהבה וחושך" שם גלעד שיחק ומאוד התרשם ממנו. כשחיפשנו שחקן לדמות של רמי השם שלו עלה ואחרי מאצ'ינג הוא לוהק – למרות שאני לא ראיתי אותו לפני כן משחק בשום דבר, כי אפילו הסרט של נטלי פורטמן עוד לא יצא אז.

אתה גם ערכת את הסרט. למרות שערכת סרטים בעבר ["חמש שעות מפריז"], נדיר למצוא במאי שגם עורך את סרטו. אם זה לא היה סרט המורכב מוואן שוטים היית לוקח עורך אחר, או שהתכוונת בכל מקרה גם לערוך את סרטך?

חוץ מ"האיש שבקיר" לא ערכתי סרטים של עצמי, אלא של אחרים וכבמאי אני עובד עם עורכים. פה העריכה לקחה ימים ספורים. נכנסתי לחדר עריכה ופשוט בחרתי טייקים. כמעט בכל סצנה היה ברור לי מהו הטייק המתאים. היו שתיים-שלוש סצנות בהם היו לי לבטים, אז התייעצתי עם אנשים. העריכה כאן הייתה ממש טכנית, רק לבחור טייקים.

הסרט יוצא לבתי הקולנוע אחרי שעברו שלוש שנים מאז הושלם. בזמן הזה הוא נמכר ל"נטפליקס" ובצעד נדיר הוא זמין גם בישראל. היתרון של סרט כזה בשירות סטרימינג עולמי כמו "נטפליקס" שמדובר בסרט אוניברסלי, שיכול להתרחש בכל מדינה.

כן. צר לי שזה לקח כל כך הרבה זמן, אבל אני שמח שהסרט יוצא בסופו של דבר. אני גם שמח שהסרט בנטפליקס, למרות שאני חושב שעדיף לראות את הסרט על המסך הגדול אם יש אפשרות. אני מדי פעם מקבל תגובות בפייסבוק מכל מיני מדינות של אנשים שראו את הסרט, אז הוא בהחלט מגיע לאנשים מכל העולם וזה משמח.

 

 

מאז השלמת "האיש שבקיר" רומן כבר הספיק לצלם מותחן אימה בשם "באב ג'הנום" העוסק בחיילים היוצאים לניווט מדברי שמסתבך ונמצא כעת בשלבי עריכה אחרונים. לבימוי סרט הזה הגיע רומן לאחר שהתסריטאים שלו יואב שוטן-גושן ואיילת גונדר-גושן התרשמו מיכולות הבימוי של רומן ב"האיש שבקיר". החיבור נעשה דרך המפיק חיליק מיכאלי ולתסריט שותף גם במאי התיאטרון עירד רובינשטיין.

במקביל רומן נמצא בהכנות לקראת צילומי פיצ'ר נוסף שנקרא כרגע "קולות רקע" ונכתב על ידו ביחד עם צלם "האיש שבקיר" זיו ברקוביץ' שגם עתיד לצלם את הסרט החדש. מדובר בקומדיה על זוג מדבבי קולנוע סובייטים שעולים לישראל בשנת 90' ומתמודדים בארץ החדשה עם חבלי הקליטה.

[הצילומים מהסרט באדיבות "יונייטד קינג"; צילום היוצרים באדיבותם]

אורי ברד
שואף לצפות בכל פיצ'ר ישראלי שהופק

טקבק בעזרת פייסבוק

טקבק