שיעורים בקולנוע: תנועת המצלמה ב"מי מפחד מהזאב הרע"

אחד האתגרים הגדולים בכתיבה על קולנוע, הוא שהקוראים לא יכולים לצפות בקטעים אליהם הכותב מתייחס. הרי מתבקש שהם יוכלו לבחון את השוט או הסצנה שדנים בה, לעצור, לנתח, לצפות שוב, ולחזור לטקסט.

בהקדמה לספרי "שיעורים בקולנוע: שיחות עם יוצרות ויוצרים ישראלים", אני מתייחס לעניין זה ומצר על כך שלא ניתן לשלב קטעי סרטים במסגרת הפורמט הכתוב. לכן שמחתי כאשר כמה חודשים לאחר יציאת הספר, פנה אליי יובל יפת והציע שניצור סרטונים קצרים בהשראת השיחות – וכך למעשה להגשים לי חלום.

יש מעט מאד דיון באסתטיקה של הקולנוע הישראלי, ואחת המטרות של "שיעורים בקולנוע", כמו גם של הספר הראשון שלי, "קרחונים בארץ החמסינים", הייתה להרחיב את הדיון הזה ולהביא אותו לרמת חשיבה על פרטים שלא נהוגה בשיח בארץ. אני מקווה שהסרטונים שיצרנו ימשיכו את מה שעשו הספרים וינגישו את החשיבה האסתטית על הקולנוע הישראלי לקהלים נוספים.

כל סרטון בסדרה מתבסס על עמוד אחד או שניים מתוך שיחות בנות כעשרים עמודים כל אחת, המרכיבות את הספר, ובוחן בתמציתיות אלמנט אחד של השפה הקולנועית כפי שבא לידי ביטוי בסרט אחד. זה אומר שיש עוד הרבה חומרים לעבוד איתם ועוד הרבה חומרים לגלות. בינתיים, אתם מוזמנים ומוזמנות לצפות בסרטון הראשון בסדרה, על תנועת המצלמה בסרט "מי מפחד מהזאב הרע" של אהרון קשלס ונבות פפושדו.

פבלו אוטין
חוקר, מרצה, מבקר קולנוע. בעל תואר שלישי (Ph.D) מהחוג לקולנוע וטלוויזיה באוניברסיטת תל-אביב.

טקבק בעזרת פייסבוק

טקבק

תגובה אחת

  1. נועה

    נפלא! אהבתי שזה מתקשר לשיחה מהספר, מצפה לעוד!