74e32e90-95cd-4e9a-8088-0ffc5d559401

דני קושמרו VS מארק צוקרברג: כשהרשת החברתית מגיעה למהדורות החדשות

צריכת החדשות ברשתות החברתיות והפיצ'רים של פייסבוק מעמידים את מהדורות החדשות ותוכניות האקטואליה במבחן: האם יעמדו מנגד או שיצטרפו לעגלה הדיגיטלית?

אם יש לכם סידורים ביום שישי בבוקר, וסביר שיהיו, כדאי שתצאו מוקדם מהבית. אין מי שלא נתקל לפני כניסת השבת בעגלות מלאות בסופרמרקט, בדוחק בשוק, בתור בבנק ובפקק בלתי נגמר בדרך הביתה. אבל בבוקר יום שישי ה-30.9.16, על אף הלחץ להתארגן לקראת השבת והחג, האווירה הייתה רגועה יותר ברחובות והאנשים מכונסים יותר בתוך עצמם. הכבישים נפתחו, התנועה זרמה והתורים התקצרו. כמעט מכל בית אפשר היה לשמוע את שירת "אבינו מלכנו" ותפילת "אל מלא רחמים". הלווייתו של שמעון פרס הייתה לאירוע לאומי, ובבתים נאספו האנשים, מילד ועד זקן, להיפרד בפעם האחרונה מהמנהיג שליווה את המדינה מיום הקמתה.

ברגע כמו זה, הדימוי הראשון שעולה הוא של התלכדות סביב מכשיר הטלוויזיה, מדורת השבט. כאשר בערוצים המרכזיים של ישראל, וגם בערוץ 9 בשפה הרוסית וב-CNN, שידרו את ההלוויה, עצרו האנשים את ההכנות לשבת כדי לשבת ולצפות בהלוויה הממלכתית ברגע היסטורי של אבל לאומי. כה עוצמתי וחד-פעמי היה הרגע, עד שחרג מגבולות ערוצי הטלוויזיה והגיע גם אל הרשתות החברתיות. מי שלא התיישב מול מכשיר הטלוויזיה, יכול היה להיכנס לדפי הפייסבוק של חדשות 2 וחדשות 10, שהעבירו את טקס ההלוויה בשידור ישיר.

זוהי אינה הפעם הראשונה בה דפי הפייסבוק של מהדורות החדשות המרכזיות מעבירות את השידור הטלוויזיוני באמצעות פלטפורמת פייסבוק לייב. כך היה, בין היתר, גם בעת קריסת החניון ברמת החייל, ובאירועים חדשותיים נוספים. לכאורה, מדובר בצעד תמוה מצד חברת החדשות: האינטרס של ערוצי הטלוויזיה, יש להניח, הוא כמה שיותר צופים – דהיינו, רייטינג גבוה יותר – ומניעת בריחת צופים מהמסך. אלא שבחודשים האחרונים הבינו בערוץ 2 ובערוץ 10, וביתר שאת גם בתאגיד השידור החדש "כאן", שהעולם הולך לקראת צפייה בדיגיטל, וכדאי להצטרף לקרון לפני שהרכבת תעזוב את התחנה. לראייה, השידור הישיר מאתר קריסת החניון הוסיף לדף הפייסבוק של חדשות 2 כאלפיים עוקבים עוד באותו היום, מה שאילץ גם את הפלטפורמה הדיגיטלית של חדשות 10 ליישר קו עם המהלך ולהעביר שידורים חיים בפייסבוק, כפי שנעשה לדוגמא בעת אשפוזו של שמעון פרס ב-13.9, ושבועיים לאחר מכן במהלך הלווייתו. הערוצים הישראליים הבינו למעשה את מה שקורה היום בעולם, כפי שאפשר ללמוד מהשידור הישיר שהעבירה רשת NBC בדף הפייסבוק שלה בעת ההיערכות לסופת הטורנדו "מת'יו" מול חופי פלורידה.

אין להקל בכך ראש. מאז שבחדשות 2 החלו להשתמש בפלטפורמת פייסבוק לייב, החל הרייטינג של מהדורת חדשות 10 צונח. בעקבות כך, השימוש של חדשות 10 בשידור חי בפייסבוק היה מהלך נכון בזירה הדיגיטלית, אך גם השפיע בהתאם על נתוני הרייטינג בצפייה בטלוויזיה. יש שיאמרו כי צפייה במהדורת חדשות או במבזק מיוחד בדף הפייסבוק תוביל יותר אנשים לצפות למחרת במהדורה בטלוויזיה. למעשה, מדובר בנתונים מוכחים: לפני מספר חודשים החלו בדף הפייסבוק של חדשות 10 להעביר את כותרות המהדורה המרכזית לפני השידור, מה שהוביל לעלייה בנתוני הרייטינג של המהדורה. הלווייתו של פרס, מנגד, הועברה במלואה וזכתה לחשיפה של מיליון וחצי גולשים, חשיפה הגבוהה פי 6 מחשיפת הגולשים להלוויה שהועברה באותו הזמן בדף הפייסבוק של חדשות 2. גם הרייטינג היה גבוה, אולם אין מדובר בהכרח על תוצאה ישירה. ייתכן, ובמקרה מעין זה צופים ירצו לעזוב את האינטרנט ולהתרווח מול הטלוויזיה, לאחר שנחשפו לשידור בפייסבוק, וייתכן כמובן שאין קשר בין הדברים.

 

 

נכון לעתה, מדובר רק באירועים חדשותיים המייצרים גם דיון, ולא במהדורה שלמה, כפי שנעשה במהדורת חדשות 10 בצאת ראש השנה, 4.10.16, ממנה שודר בשידור ישיר בדף הפייסבוק האייטם שפתח את המהדורה בדבר המגעים לממשלת אחדות. בעוד שבחדשות 2 לא שידרו את המהדורה בפייסבוק לייב, בחדשות 10 נהנו אם כן בחשיפה של גולשים לפלטפורמה הדיגיטלית של הערוץ ובחיזוק המותג "חדשות 10" בעקבות חשיפתם של הגולשים למהדורה של הערוץ. מעבר לכך, מעניין להיווכח במעורבות גולשים במהלך השידור החי, אשר מצביעה על הלך רוח בקרב הצופים. המהדורה האינטראקטיבית הזו נפתחה ברוב מכריע של מתנגדים בקרב גולשי דף הפייסבוק לממשלת האחדות, כפי שניתן להסיק ממספר האימוג'ים הכועסים לעומת מספר הלייקים, אלא שבהמשך חל מהפך. האם זה מצביע על תמיכה במהלך? לא בטוח. התגובות מעורבות, לכאן ולכאן. יתר על כן, יש להבהיר כי הצופים בפייסבוק צעירים מממוצע הצופים בטלוויזיה, מה שמשפיע כמובן גם על תוצאות ה"בחירות".

חדשות 10 עושים מה שעושים בחדשות 2, ולהיפך. לא רק בשידור טלוויזיוני, אלא גם בזירה הדיגיטלית. התחרות הזו משפיעה על שני גורמים עיקריים: חלוקת צופים בין הטלוויזיה לדיגיטל ושינוי התוכן הטלוויזיוני בהתאם לכך.

 האוכלוסייה הצעירה מעדיפה לצרוך תוכן טלוויזיוני ישירות מהאינטרנט. אם  באמצעות צפייה מאוחרת דרך אתרי האינטרנט של הערוצים, או באמצעות אתרים אחרים. תלוי בסוג התוכן. במקרה של מהדורות החדשות, צפייה בטלוויזיה נוחה יותר: האירועים החדשותיים מזמינים צפייה מיידית, איכות הצפייה טובה יותר והסטרימינג שוטף יותר מאשר באמצעות צפייה במחשב. אולם מה טעם בהקלטה של מהדורת חדשות או בצפייה מאוחרת? במבזק חדשות, כמו גם באירוע ספורט, כדאי לצפות בזמן אמת. במקרה שאין מכשיר טלוויזיה בנמצא, צפייה באמצעות אתרי אינטרנט או דפי פייסבוק הינה פיתרון מתבקש. מאחר שאם מוחמד לא בא אל ההר – דהיינו האתרים "מאקו", "רשת", nana10 ו-IBA – יבוא השידור החי אל הרשת החברתית, בה כבר נמצאים הגולשים.

מעבר לכך, טיבה של מהדורת חדשות הוא לדלג מאייטם לאייטם, מעניין יותר או פחות, תכונה המקשה על צעירים חסרי סבלנות ונעדרי עניין. לפיכך, שידור חי בפייסבוק של האייטם המרכזי או של מבזק חדשות מיוחד הינו פיתרון מתבקש במקרה מעין זה. התנהלות זו אמנם מרגילה את הצופים לצרוך את החדשות באמצעות פייסבוק, אולם זהו כבר תהליך קיים שעתיד להתעצם בחודשים הקרובים עם ביסוס עדכוני חדשות בפייסבוק. במצב הנוכחי, מעבירים הערוצים בדפי הפייסבוק שידורים חיים של אירועים חדשותיים, כותרות ומבזקים מיוחדים, אך לא ירחק היום בו מהדורות שלמות – באורך כזה או אחר – יועברו בשידור חי בפייסבוק, וצופים יצרכו תוכן טלוויזיוני באמצעות האינטרנט – דרך מכשירי הטלוויזיה. במצב מעין זה, חלוקת הרייטינג תתפרש על פני צפייה בטלוויזיה וצפייה בפלטפורמות הדיגיטליות, זאת לעומת השיטה הנוכחית בה וועדת המידרוג מפרסמת נתוני צפייה אשר משפיעים על פרסום בערוצי הטלוויזיה ובאתרי האינטרנט, וזאת לפי החלטתם של אלף צופים בעלי מכשיר פיפל מיטר. לעומת שיטת מדרוג זו, בחינה של נתוני צפייה בפייסבוק לייב ובאתרי האינטרנט, בנוסף לשיטה הקיימת, אמינה יותר.

 

 

בעקבות התפלגות הצפייה על פני מספר פלטפורמות, משתנה גם התוכן הטלוויזיוני בהתאם. ניתן היה להיווכח בכך בעת ניסיון ההפיכה בטורקיה: בשעה שבערוץ 2 ובערוץ 1 נאלצו להסתפק בפרשנים באולפן ובצילומים מערוצים בינלאומיים, לערוץ 10 היה כבר כתב מדווח בשטח. כיצד זה קרה? ובכן, הכתב המדיני מואב ורדי היה במקרה בשדה התעופה "אטאטורק" באיסטנבול, בשעה שנפוצו דיווחים ראשוניים על ניסיון ההפיכה הצבאית. ורדי החל מדווח על האירוע באמצעות שידור חי בפייסבוק, שהועבר לערוץ 10. איכות הצפייה אמנם לא היתה כשל שידור לווייני סטנדרטי באמצעות מצלמת וידאו, אולם היה באיכות מספיק טובה וללא תקלות וקיטועים, והמידע הועבר לצופים בזמן אמת – נתון חשוב מעין כמותו במהדורת חדשות טלוויזיונית.

מלבד שידור מיידי, נעזרים הכתבים בשידור הסלולרי גם למטרות אחרות. כך, למשל, מקיים לעתים הכתב הפוליטי של חדשות 2 עמית סגל סשן שאלות ותשובות בפייסבוק לייב, ואף מספק הצצות אל מאחורי הקלעים של האולפן בנווה אילן או אל דיוני הכנסת בישיבות המליאה. כתב חדשות 10 עקיבא נוביק אף הוא מרבה להיעזר בפלטפורמת שידור זו, כפי שעשה כאשר המתין למוזמנים לחתונתו של יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, אליה נהרו כמעט כל חברי הכנסת, וערך סבב ראיונות בגוון קומי. או לאחר שהתפרץ למשרדו של ח"כ אורן חזן בעת פגישה שערך עם "הצל" במשכן הכנסת. כך עשה גם גיא לרר בשיחה עם ח"כ יאיר לפיד, שיחה שהועברה בשידור חי בדף הפייסבוק של "הצינור" ובמקביל גם בדף הפייסבוק של לפיד.

 

 

השידור הישיר בפייסבוק מאפשר לצופה קבלת תכנים לא שגרתיים, שאינו יכול לצרוך בטלוויזיה, מה שעשוי להשפיע גם על התוכן הטלוויזיוני. ישנו כמובן הבדל בין תוכן המועבר בשידור ישיר בדף פייסבוק של ערוצי טלוויזיה, שמצריך עניין בלתי פוסק ונאותות הפקה, לבין פייסבוק לייב שעורך כתב בחשבון הפרטי שלו, אשר מספר הצופים בו לא חשוב, ואפשר "למשוך" שידור ולצאת מהתדמית העיתונאית עתירת החשיבות העצמית. השידורים שמעבירים הכתבים בדפי הפייסבוק שלהם מחזקים את מעמדם כטאלנטים, חושפים צדדים אחרים באישיותם ומאפשרים נאמנות של הצופה למותג שיצרו – קרי, הם עצמם, במהלך שידור טלוויזיוני. כתוצאה מכך, עמית סגל, אודי סגל או עקיבא נוביק מחזקים מספר מותגים במקביל: את עצמם, את דפי הפייסבוק של ערוצי החדשות ואת השידור הטלוויזיוני של מהדורות החדשות.

יתר על כן, תוכניות האקטואליה נאלצות לאחרונה להתאים את עצמן לרוח הנושבת מהרשתות החברתיות. הקצב משתנה: מהיר יותר, תזזיתי יותר ואלים יותר. במספר תוכניות אקטואליה ניתן להבחין בתגובות הצופים בטוויטר ובפייסבוק, אשר מרצדות בפינת המסך בזמן אמת. חלוקת הקשב היא אחרת: במאי תוכניות הוויכוחים דוגמת "אולפן שישי" מחפשים את הרגע הוויראלי, בו יתלהט הוויכוח והמסך יחצוץ בין שני הניצים המשולהבים. זהו רגע פייסבוקי יותר מאשר זהו רגע טלוויזיוני. גם המרואיינים בתוכניות אלה, ואפילו הפרשנים באולפן, יחשבו אולי פעמיים לפני שיאמרו משפט העלול להעמיד אותם במוקד לינץ'-פייס, בסיוע כותרת מתגרית של דף הפייסבוק של הערוץ. בעניין זה, ערוצי הטלוויזיה, אשר נהגו לסגל לעצמם טון ממלכתי ומאופק יחסית, הצטרפו לבליל הצעקות והכותרות הזועקות השולט באתרי התקשורת.

אל המדיה הזו מצטרף כעת יעקב אילון, שהודיע על סיום הגשת "מבט" לטובת ניהול מערכת שידורי החדשות של "וואלה! NEWS", ופיתוח פורמטים למערכת החדשות באולפן האתר. לאילון, ששיא הוויראליות לה הגיע בערוץ הראשון היה בסיוע חוסר הטקט של המרואיין יוסי ביילין, מדובר בצעד מתבקש. על כן, מעבר לשינוי שיטת המידרוג, חלוקת עוגת הפרסום וחיזוק המותגים של ערוצי הטלוויזיה, על תוכניות האקטואליה להביט בבניית המערך הטלוויזיוני באינטרנט ולהפיק לקחים, במטרה לצעוד יד ביד עם הקדמה, בבחינת: If you can't beat them, join them. שהרי בדומה לתוכניות בידור לפניהן, כמו הלייט נייטים של גורי אלפי ואסף הראל, מהדורות החדשות מבינות כבר עכשיו את הפוטנציאל שבמדיה הדיגיטלית וברשתות החברתיות, ומשנות את עצמן בתהליך אבולוציוני בלתי נמנע.

ערן רוסק
למד קולנוע וטלוויזיה, אבל מעדיף טלוויזיה על קולנוע. ביים מערכונים לאינטרנט ופשט לכולם את הרגל.

טקבק בעזרת פייסבוק

טקבק