ערוץ-10

מי יציל את ערוץ 10 מפני עצמו?

דרך השלום 53 בגבעתיים/ פנים/ יום רביעי שעבר: ערוץ 10 מקבל משקיע חדש וזמן מסך נוסף. עובדי הערוץ נוהרים לקבל את פניהם של רוכשי השליטה בערוץ, אותם מזמן המנכ"ל יוסי ורשבסקי: מנכ"ל קבוצת RGE ויו"ר הערוץ מודי פרידמן, ואביב גלעדי ששותף גם הוא בקבוצה. גלעדי לוקח את המושכות ומתנצל שבא רק לומר שלום, וגם זה רק כי דחקו בו, ושיהיה במזל, ונעשה טלוויזיה טובה, ומתן חודורוב אל תעשה לי פרצופים. חודורוב עומד נכלם, אך נגה ניר נאמן לא רווה נחת מהאווירה המחויכת ודורשת תשובות. אין לי תשובות לתת לך, משיב גלעדי בקוצר רוח, באתי רק להגיד שלום. "אבל", הבטיח, "אם לא יהיו תוצאות – עובדים יפוטרו. חוץ מהטאלנטים, נגה, הם הפנים של הערוץ."

 

יותר משהאווירה היתה חגיגית היא היתה מעייפת. עובדים ששבעו מהבטחות ומציפיות, שחרב הפיטורים מונחת מעל צווארם כמו היו דמויות ראשית בפרק 9 של "משחקי הכס", אמרו לעצמם "נו, שוין" ושבו להמשך עבודתם. נכון, אין מה להמעיט בחשיבות ההישג: ערוץ 10, שהיה על ערש דווי, קיבל מהרופא עוד 15 שנה לחיות. לפחות. אם היה תקציב בקופה אולי היו נפתחים בקבוקי שמפניה, אבל יש רק מים מהברז. ובכל זאת, גם עם משקיעים חדשים ועירבון ממשלתי ל-15 שנה העתיד של ערוץ 10 ועובדיו חמקמק וערפילי. אלא אם כן, יעשו טלוויזיה כמו שערוץ ברודקאסט צריך לעשות.

1

לוח השידורים של ערוץ 10 מציג נבחרת מיומנת בתחום האקטואליה והדוקו. מהדורת החדשות של הערוץ לא נופלת מהמתחרה מנווה-אילן, ואפילו מתעלה עליה. מלבד מהדורת חדשות סטנדרטית, בחדשות 10 מתהדרים גם בסדרת כתבות המגזין שמתפרסת על פני ארבעה ימים בשבוע, תחקירים פורצי דרך של כתבים דוגמת רביב דרוקר, מוסף 'אנליסט' של מתן חודורוב, מוסף הצרכנות הנשכני 'ברקוד' של נגה ניר נאמן, ועוד כהנה וכהנה. מעבר לכך, לאחר מהדורת החדשות ממשיכים הצופים לסרטים דוקומנטריים – מקירשנבאום שעוקב אחרי נמרים ועד לנדב איל שעוקב אחרי יפנים – ולתוכניות תחקירים: "פנים אמיתיות" עם אמנון לוי ו"עושות חשבון" המגומגם עם לינוי בר גפן ונטע אחיטוב.

 

אם נציץ בלוח השידורים של הערוץ נוכל לראות יתרון מובהק לתחום האקטואליה והדוקו. אם לא מחשיבים את "אורלי וגיא" שמשודרת בבוקר, אחר-הצהריים מחלקת החדשות מתחילה להבעיר מנועים: התוכנית "הכל כלול" עם סיון כהן ונגה ניר נאמן משודרת ב-16:00, לאחר מבזק חדשות קצר, ועוסקת בנושאי צרכנות וכלכלה. לאחר מכן רפי רשף מושך אייטמים על חקלאים ומטפלות בשאלות מתארכות וחקרניות, ומיד אחר-כך לונדון וקירשנבאום צועקים על צבי יחזקאלי. אחר-כך, כמובן, מבזק חדשות אשר בסיומו פונה המבזקן אל גיא פינס. לאחר שהתבשרנו כמה דרקונים מקבלת ליהיא גרינר, מובילה תמר איש שלום את המהדורה המרכזית. מיד אחריה, כמובן, סדרת תחקירים או תוכנית דוקומנטרית. ב-22:20, מידי יום, חוזר גיא לרר אל הרגעים המכוננים שהיו היום בפייסבוק, אחריו גיא זהר מסכם את היום שהיה ואילו גדי סוקניק סוגר את הלילה הכלכלי ומכבה את האור. במוצ"ש, הרצף האקטואלי נמשך עם "המגזין" ו"המטה המרכזי".

 

ומה מעבר למחלקת החדשות? לא הרבה. יום חמישי מסתמן כיום החופשי של המחלקה, כשהשעשועון המטופש "תראו מי שואל" והקומדיה (?!) "אשתו של גיורא" משודרות וזוכות לאחוזי צפייה נמוכים, ובצדק. ביום שישי שי שטרן מציל את מחלקת הבידור עם הפאנל ובמוצ"ש משודרות שתי תוכניות הבידור היחידות בערוץ ששווה לפתוח בשבילן את הטלוויזיה: תוכנית הסאטירה "גב האומה" והסיטקום "חברות". מעבר לכך, ביום שלישי, אם ירצה השם (אין באמת סיבה שירצה), תעלה תוכנית חדשה בהובלת ירון ברובינסקי, במסגרתה ייכנס לנעליהם של אורחיו. שוב כמו בעבר, מדובר בפורמט שכאילו נתפר משני בדים שונים בתפירה גסה במיוחד. תוכנית כמו זו או כמו "אשתו של גיורא" ו"תראו מי שואל" לא יהיו חבל ההצלה לערוץ המדשדש.

 

ערוץ 10 סובל כבר שנים מתסמונת הילד הפחות מוצלח. בתחילת הדרך צפו שם במתחרים, ועשו קופי פייסט. הישרדות, הרווק, מעושרות, הכפר, הדור הבא 24/7, היפה והחנון – תוכניות אלה היו ספינות הדגל של הערוץ. אבל גם אם קוראים לזה ריאליטי וזה מריח כמו ריאליטי, זה לא אומר שזה מביא רייטינג. "הישרדות" ו"היפה והחנון" אמנם הביאו נתונים נאים, אבל הם היו כשושנים בין החוחים. במחלקת הדרמה הציג הערוץ כמה סדרות, דוגמת "אחת אפס אפס" ו"חשודה", שלא הצליחו באמת להתרומם, אם מחסך בפיתוח ואם באשמת כורח ההרגל של הצופה. דווקא בעידן של תור הזהב של הטלוויזיה מצופה כי הערוץ ישקיע בסדרות דרמה, אבל נדמה כי רק "בני ערובה" היתה ערובה מוצלחת לעשייה מעין זו. כשהבינו שהם כבר לא יהיו ערוץ 2 מספר 2, אימצו בערוץ 10 זהות נבדלת עם "המקור" ו"כלבוטק" ודומיהן והפכו למעין ערוץ חדשות בפני עצמו. אבל ערוץ ברודקאסט, מה לעשות, צריך להציג לוח שידורים מגוון יותר, הרבה יותר, ולדעת לסנן פורמטים שמסתמנים כפלופים, או לפחות להוריד אותם מהאוויר לאחר שמתקבלים נתוני הרייטינג המאכזבים.

402

כי טבלת הצפייה לא משקרת: ערוץ 2 מוביל בהרבה על ערוץ 10. למעשה, אם ניקח את ממוצע הפריים טיים של ימי החול, מקבל ערוץ 2 יתרון של 22.9% לעומת 8.4% בערוץ 10. ביום שלישי האחרון, לדוגמא, הציג ערוץ 10 יתרון רק בעת שידור התוכנית "הכל כלול" (או-אז שודר במקביל שידור חוזר של "מאסטר-שף") והמשיך את המומנטום גם עם "5 עם רפי רשף". למחרת, המגמה נמשכת שוב כאשר "הכל כלול" עוקפת את ערוץ 2 וממשיכה את המומנטום עם רפי רשף שמציג יתרון דחוק של 7 עשיריות האחוז. תודה, רפי. אתמול, יום חמישי, שוב "הכל כלול" ורפי רשף עוקפים את ערוץ 2 בסיבוב.

הכל טוב ויפה, אלא שבפריים טיים המצב שונה בתכלית: ברביעי, "אקס פקטור" ניצבת בראש הטבלה עם 30.2% לעומת "עושות חשבון" שמאכזבת עם 8.6%. לאחר מכן, "המופע של רד ודביר" מציג נתונים יפים יחסית (18.5%) ואילו "הצינור" מפגר אחריו עם שמונה אחוזים בלבד. בחמישי, "תראו מי שואל" זוכה לשישה אחוזים בלבד מול "ארבע חתונות" של ערוץ 2 (עם 23.3%) ומיד אחר-כך "אשתו של גיורא" צוללת ל-3.6% בעוד ש"שנות השמונים" מתהדרת ב-20.6% – פער עצום בין הקומדיות של שני הערוצים, ספק עם אשת גיורא תתאושש אי-פעם מהטראומה. הפער נשמר לא רק בתוכניות בידור: גם אם ניקח את מושא הגאווה של הערוץ נקבל פיגור מול המתחרים. חדשות 10 עומדת על 11.2% לעומת 20.6% של חדשות 2. כפל כפליים ונוק אאוט עצבני ליונית לוי שמוכיחה שוב שהיא עשויה מחומר של אלופים.

 

אבל לא מדובר בטאלנטים ולא באיכות השידור או התוכן. הרגלי הצפייה משחקים כאן תפקיד מרכזי, אבל בראש ובראשונה יש למה שמשודר תפקיד מרכזי. על-מנת לשרוד את 15 השנים הבאות ולהפוך אותן ל-15 השנים הטובות, על אביב גלעדי, יוסי ורשבסקי ומודי פרידמן לשנס מותניים ולהתחיל להסתכל על הערוץ כערוץ שווה בין שווים. לא סוג ב' ולא בעל בידול נישתי, אלא ככזה המסוגל להנפיק יש מאין סדרות איכות לצד סיטקומים טובים, ריאליטי מבדר שלא מזלזל בצופים לצד תוכניות תחקירים ואקטואליה, לייט-נייט שנון לצד שעשועון מוצלח ולא מיושן, וכדומה. גם אם לא יציג יתרון מול ערוץ 2, יהנה ערוץ 10 לבטח מאחוזי צפייה גבוהים יותר ויוכל להחשיב את עצמו כערוץ ברודקאסט אמיתי העומד בזכות עצמו ואינו זקוק לחסדי איש, וזאת לטובת עובדי הערוץ ובראש ובראשונה לטובת הצופים. צופי ערוץ 10, שייהנו ממגוון תוכני, וצופי המתחרים שייהנו מתחרות בריאה.

ערן רוסק
למד קולנוע וטלוויזיה, אבל מעדיף טלוויזיה על קולנוע. ביים מערכונים לאינטרנט ופשט לכולם את הרגל.

טקבק בעזרת פייסבוק

טקבק