כשהכל קפוא

10 דברים שחייבים לדעת כשעובדים על סרט גמר

"סרט גמר". מילה גדולה. לפעמים מאיימת.

מלה שעומדת מעל הראש במשך 4 שנים של לימודי קולנוע פלוס עוד שנה של הירהור.

דרך ארוכה מניסוח הרעיון הראשוני של התסריט עד לעשייה פיזית של ממש. דרך מתישה ומדהימה. סוחטת נפשית וגופנית ברמה לא מוסברת במילים.

אף אחד סביבינו לא יכול להתחיל להבין אפילו את ההרגשה הניצתת בכל פעם מחדש כאשר שואלים אותנו "ומה עם הסרט גמר שלך"??

מצד אחד צריך להצדיק את הסיבה שהשקעתם כל כך הרבה כסף על הלימודים עד עכשיו, כל כך הרבה זמן, סבלתם על כל כך הרבה סטים בהפקות של אחרים, מה, תוותרו עכשיו? מצד שני תמיד חלמתם על זה שיום אחד מישהו ייגש אליכם ויגיד לכם " הסרט שלך גרם לי להרגיש משהו ששכחתי מזמן".

קשה לתמצת את העניין ב10 צעדים, זה לא אפשרי בחיים. מה גם שזה לא יתאים לכולם, אבל הנה משהו שישעשע חלקכם או קצת יעזור לכם אם אתם מתלבטים לקראת סרט הגמר שלכם.

כמה נקודות קטנות ותובנות שלי מהתקופה האחרונה:

1. בחרו בתסריט אישי שמאפיין אתכם

אם קיימת בכם התלבטות על מה יהיה הסרט שלכם, לכו אחורה ותתבוננו. זה שם.

זה הדבר הקטן הזה שהכי השפיע עליכם ורק אתם יכולים לספר אותו. או הדבר הזה שתמיד רציתם להגיד אבל לא הצלחתם להוציא מהפה בגלל כל מיני סיבות. זו ההזדמנות שלכם להגיד משהו על העולם דרך העינים שלכם. תנצלו אותה. אם אתם עדיין לא יודעים, אז תעצרו רגע, אולי אולי אתם פשוט עוד לא מוכנים לעשות סרט. עדיין. וזה בסדר גמור.

 

2. תנו לעצמכם להיות מושפעים

תיראו כמה שיותר סרטים קצרים. מהארץ ומהעולם. תבינו את הז'אנר שאתם יוצרים בו. לסרט קצר מאפיינים שונים מסרט באורך מלא והציפיות ממנו והיכולות בו הן אחרות. תשתמשו בהן. תחשבו איזה סוג של סרטים קצרים יותר אהבתם ומה בהם הכי דיבר אליכם? סיפור קטן ואישי או אמנותי חתרני? רגיש או פואטי?

 

3. דמיינו את הקרנת הגמר של עצמכם

איך הסרט יראה? מה קורה שם? מה הטקסטורה שלו? מה האוירה שהוא משרה? מה הפואנטה שלו? כל זה יעזור בשלבים הבאים. תחשבו כבר בשלב מוקדם על סגנון צילום, צבע, תכנון פריימים ושוטינג. כך תוכלו למצוא את הצלם המושלם שיתאים לכם להגשים את הסרט הזה.

 

4. גייסו כסף

סרט גמר הוא לא עניין זול. קחו את זה בחשבון. אחריי מספר שנים לא זולות של לימודי קולנוע, הגיע הזמן להשקעה הכספית הסופית והמשמעותית שלכם. אלא אם אתם בונים על וואן שוט וואן לוקיישן שמצולם תחת פלורסנטים בסלון של סבתא שהסכימה לישון כמה ימים בבית של אמא (לא לשלול את האופציה הזו!), אתם צריכים לפעול להשגת הכסף הזה. הדרך הידועה והמקובלת של הגשת בקשה לתמיכה מקרנות הקולנוע השונות, דורשת פרוייקט מגובש שניכרת בו ההשקעה והדיוק בפרטים. על מנת שגם יהיה לו סיכוי להצליח, תאמינו בפרוייקט בצורה טוטאלית ותמצאו את הדרך הנכונה להציג אותו בצורה שתגרה את העין ואת האוזן. תתאמנו בלי סוף על לספר עליו לחברים, מכרים רחוקים או זרים. תזכרו שיש הרבה רעיונות טובים שמסתובבים בעולם, אבל רעיון טוב שלא נדחף קדימה הוא כמו לא קיים בכלל. תתמקדו באופי הפרוייקט הייחודי שלכם ומהי הסיבה שהוא שווה הפקה.

5. אל תתפשרו על צוות

צוות אינטימי וקטן זה דבר מעולה. אבל אל תגידו לעצמכם "אם זה לא סרט תקופתי אז אני לא באמת צריך להשקיע בארט" או "אשריין את אחותי להפקה כדי שגם תכין אוכל וגם תעשה תאורה". זה בדיוק כל הדברים שיגרמו לכם לא להתעסק במה שאתם אמורים להתעסק. בלביים. עבודה והכנה משותפת ויסודית של כל הפרטים הקטנים עד הגדולים עם אנשי הצוות המיועדים, תביא לכך שתגיעו לרמת ריכוז ודיוק גבוהה יותר ופניות על הסט להיות קשובים למשחק ולפריים.

 

6. תתעקשו על פגישת צוות מקדימה

לא רק חזרות עם שחקנים תופס מקום חשוב בתקופה הלחוצה הזו לפני הצילומים. הכנה של הצוות לקראת ההפקה היא חשובה ביותר. במסווה של פגישת צוות רצינית שכוללת קריאה של הברייקדאון המעודכן, מתרחשת בעצם פגישת הכרות של אנשי הצוות. אל תוותרו על זה. זה מגבש אתכם ועונה על הרבה שאלות שמאוחר יותר לא יבזבזו זמן יקר על הסט. הרבה יותר כיף לעשות את זה תוך כדי שתיית קפה ברוגע ולא באמצע תליית פנס עם בורקס בפה.

7. תדאגו לצוות שלכם

 הסעות, ארוחת בוקר וצהריים מלאה, מים זמינים, נשנושים תמידיים הם בעצם תנאים בסיסיים לצוות מאושר. הם באו כדי לתת יד להפקה שלכם. הם משקיעים רבות מזמנם ומכשרונם, זה המעט שאפשר לפנק. כמובן שחשוב שכל אחד יגיע עם רצון אישי להיות שם ולעבוד, אחרת זה לא יעבוד לאורך זמן. תנסו לשמור את החוויה זו חיובית.

8. אל תאבדו את זה

קור רוח זה אחד הדברים הכי חשובים. סיפור אמיתי- אחת הפעמים הבודדות שאיבדתי את זה, הייתה על הסט. זה קרה כשצילמנו בבית של חברה טובה. מישהו שבר פריט אמנות יקר מאוד מתוך אוסף. באותו רגע כל מה שראיתי היה שחור. אכלתי את עצמי על שבירת הכד הזה כאילו שהיה מהות כל חיי. לקחתי רגע לעצמי. התעשתתי וחזרתי לסט בדרייב מחוזק והבנה שלא משנה מה קורה מסביב צריך להמשיך לעבוד.  בסוף יום הצילומים בשלב הקיפולים הלכתי נרעדת וחוששת להתוודות מולה על האסון. היא חיבקה אותי ואמרה לי שכבר שנים רצתה להפטר מהחפץ הזה ולא ידעה איך. עשיתי לה טובה בעצם. מסקנה- תהיו מוכנים להפתעות ותמיד תישארו קול.

 

9. תדעו מתי לשחרר שליטה

לדעת שההפקה שלכם מתקתקת והכל קורה איך ומתי שרציתם זו אחת המחוייבויות הכי תובעניות שבסוף גם מתמכרים אליהן.  כדי שבסוף גם ייצא סרט טוב מכל העניין, צריך לדעת את המקומות שבהם צריך לשחרר. אני, שאוהבת ורגילה לערוך את הסרטים של עצמי, הפעם עשיתי את הבחירה האמיצה של לסמוך על מישהי אחרת לתפקיד העורכת. אין ספק שזו הייתה אחת ההחלטות החשובות והנכונות.זה היה חיבור שעבד טוב בגלל שהוא היה כנה ופתוח. החל מדיונים על התמה של הסרט או כתף לבכות עליה כשצריך. טפיחה על השכם או החזרה למציאות כשהתעופפתי אי שם בפנטזיות.

10. תדעו ממי לקחת עצות

להתייעץ בשלבים שונים במהלך העבודה על הסרט זה דבר חשוב וחיוני. הרי סרט זה דבר שאמור לתקשר עם צופה ולא רק יצירה שנועדה לביטוי אישי, לא? במהלך הדרך תיתקלו בדעות שונות ומגוונות ונסיונות לשנות אתכם ודברים בסרט כדי לעזור לכם. לא כל אחד שאוהב אתכם- יאהב בהכרח את הסרט שלכם, או יבין אותו. כדאי להתלבט עם אנשים שאתם מעריכים את דעתם האומנותית. חפשו מי כן מתאים ללוות אתכם במהלך הפרוייקט הזה מבחינת מקצועית. תחשבו מי מתאים להיות החונך שלכם, מישהו שמבין את השפה שלכם ויש לכם דיאלוג בונה איתו. קחו עצות בערבון מוגבל מאוד ותזכרו שזה הסרט שלכם מההתחלה ועד הסוף.

 

 


מאחלת לכם שהרעיון הדמיוני המשוגע הזה שנמצא כרגע רק אצלכם בראש, יהפוך למוחשי במהרה.

רתם מוסט
בוגרת לימודי קולנוע במנשר לאמנות ותואר ראשון במדעי הרוח של האוניברסיטה הפתוחה. ביימה שני סרטים קצרים עלילתיים.

טקבק בעזרת פייסבוק

טקבק