מתוך "באני לאב"

סרטים מחוץ לזמן ומקום – ראיון עם הבמאית רוני קידר

במהלך ארבעת השנים האחרונות הבמאית רוני קידר הפכה לשם דבר בסצנת הקולנוע העצמאי בארץ ולקול נשי מובהק ויחודי.

סרטה הארוך הראשון "ג'ו + בל" אשר הופק עצמאית על ידי קידר שאף כיכבה בו, זכה בפסטיבל הנשים ברחובות 2011 והוקרן בפסטיבלים שונים ברחבי העולם. סרטה הקצר "באני לאב"  הוקרן אף הוא בפסטיבלים כגון פסטיבל הקולנוע הגאה ואף זכה בציון לשבח בפסטיבל אייקון, פסטיבל בו השתתף סרטה הארוך השני "סופעולם" אשר הופק ע"י מוש דנון.

סרטיה המסוגננים של קידר מאופיינים בוויזואליות מיוחדת, רובם נראים כאילו הם מנותקים מזמן ומקום ונמצאים בתוך עולם משלהם, כשלרוב הם מזכירים את סרטי הניינטיז באווירה שהם נותנים ומרגישים כאילו יכלו להתקיים בתקופת זמן אחרת.

שוחחתי עם קידר כדי לנסות להבין את מקורות ההשפעה שלה ואת ההשראות שהיא קיבלה כדי ליצור.

מתוך הצילומים ל"אשמיע קולי" של המחשפות.  צילום: חן יאני

מתוך הצילומים ל"אשמיע קולי" של המחשפות.

מהו הסרט הראשון שאת זוכרת שגרם לך לרצות לעשות קולנוע?

" בעיקרון הסרט שהכי השפיע עליי בהתחלה הוא סרטו של רוברט רודריגז "אל מריאצ'י" על נגן גיטרה שמגיע לעיירה חדשה כדי לחפש פרנסה ומזוהה שם בטעות כראש ארגון פשע, מה שיוצר שרשרת של אלימות. זהו סרט שרודריגז ביים בגיל 23 והופק בתקציב זעום והוא אף כתב ספר אודות ההפקה שנקרא "Rebel Without A Crew" בו הוא מספר על כך שבכדי לגייס את הכסף להפקת הסרט הוא הפך לשפן נסיונות במעבדה וככה הצליח להשיג חלק נכבד מהתקציב".

כמה זמן לקח לך לצלם ולערוך את "סופעולם" ומה השפיע עליך לעשות אותו?

את "סופעולם" החלטתי לעשות בהשראת הצלם זיו ברקוביץ, זה היה אחרי שקיבלתי כל מיני מכתבים שליליים מקרנות שהגשתי להם בקשה לתקציב, וזיו שכנע אותי לעשות סרט ביום. במשך שבוע חיפשתי לוקיישן וכסף לציוד , התארגנו וצילמנו הכל ביום אחד,כשהעריכות עצמם לקחו כחצי שנה ולאחר מכן הסרט היה גמור".

גם ב"ג'ו + בל" וגם ב"באני לאב" הסרט נפתח בvoice over, זה משהו שמקל עלייך לספר את הסיפור?

בעיקרון ב"ג'ו + בל" רציתי לפתוח עם קצת אינפורמציה  לגבי הדמות הראשית,  ואת "באני לאב" כתבה דניאל ג'יידלין כך זאת בחירה שלה. אבל למשל הסרט הבא שלי "משפחה" נפתח גם הוא ב voice over. זאת תהיה קו-פרודוקציה ישראלית גרמנית שמסתייעת בכך שזכינו בפרס הראשון בחממת התסריטים של סם שפיגל ותופק על ידי מוש דנון הנפלא שהפיק לי גם את "סופעולם".

איך את מצליחה להתפרנס כיוצרת עצמאית בארץ? 

אני כותבת ועורכת תסריטים , הייתי בלקטורות ואני מביימת קליפים, כמו למשל הקליפים שביימתי ללהקת ""דפנה והעוגיות" , להקת "המחשפות" וקליפ לקאבר ל"drop dead gorgeous" של חן יאני.

את מרגישה שאת מושפעת מסרטים שנעשו בשנות ה80 וה90?

"כמעט כל מה שאני עושה יוצא ניינטיז וזה לא מכוון זה פשוט יוצא ככה. אני מושפעת למשל מסרטים כמו "אמון הדדי" של האל הארטלי (1990) "Heathers" של מייקל לימן או "קלרה הקדושה" של ארי פולמן ואורי סיון שראיתי הרבה כשהייתי קטנה ומאוד אהבתי".

הקולנוע שלך נראה ומרגיש כאילו שהוא תלוש מזמן ומקום ספציפי ושייך לתוך עולם משלו, מה את חושבת שהשפיע על כך?

אני מניחה שזה קשור לעובדה שעברתי דירות הרבה מאוד פעמים וחייתי תקופות בארצות ומקומות שונים. גרתי בארה"ב תקופה ואז חזרתי לארץ וחלק גדול מחבריי נמצאים בחו"ל.בעיקרון אני שמחה להיות בכל מקום שנותן לי את האפשרות ליצור, כל מקום כזה יהיה בית בשבילי.

 

 

 

טקבק בעזרת פייסבוק

טקבק

תגובה אחת

  1. דנה

    אחלה ראיון ואחלה במאית. מחכה לסרטים הבאים שלה.